woensdag 13 juni 2012

Rupsje Nooitgenoeg

Het boek "Rupsje nooitgenoeg" kende ik al enkele jaren. Dat er ook een spel van bestond, kwam ik pas te weten toen de dochter dit cadeau kreeg van haar meter.  Het werd direct een succes en is hier al vaak bovengehaald.


Soms lezen we eerst het boekje, dat we bij de geboorte van de dochter toevallig cadeau hadden gekregen van een collega van papa.

rupsje8

In het spel volg je met je pion de levensweg die het rupsje aflegt: van magere rups tot vlinder.

rupsje2

Daarvoor moet je onderweg veel eten.  Al dat eten ligt klaar op het spelbord en schuif je op je pion.

rups2

En hoe ga je dan van de ene plek naar de andere?
Aha, met een draaischijf waar het zonnetje aanwijst hoeveel stapjes je mag verder zetten.
Als je maan draait, moet je een beurt overslaan.

rupsje3

Mooi hè?
Je kind kan dus best wel al een beetje tellen.
Ook op de eet-plekjes moet er een beetje geteld worden: 

rupsje2

"stop en verzamel 5 stukken fruit"
"stop en verzamel 4 picknick etenswaren"
"stop en verzamel 1 groen blad"
Gelukkig zijn er niet meer soorten fruit of meer picknick-etenswaren in het spel dan er afgebeeld staan; dat maakt het wat gemakkelijker.  Wat dan weer wél moeilijk is, is dat je hier ook de draaischijf moet gebruiken: je mag maar zoveel stuks eten als de draaischijf aanduidt.  En aangezien een zonnetje op de draaischijf maximum een 4 aangeeft en er 5 stukken fruit te verzamelen zijn, moet je sowieso 2 beurten doen over het verzamelen van het fruit.  Dat maakte het spel in het begin wel een beetje ingewikkeld.  Want in de tweede fruit-eet-beurt wist dochterlief vaak al niet meer wat voor fruit ze nu al "opgesmuld" had en wat nog niet.  (zeker niet als mama háár rups tussendoor ook nog eens fruit laat smullen).  Je kan natuurlijk de spelregels een beetje aanpassen aan het niveau van je kind en ze de eerste spelbeurten ineens al het eten tegelijk laten opsmullen.  Zo doet rupsje nooitgenoeg dat trouwens ook ;-)

Het is best een aangenaam spel dat vlot loopt, behalve bijna helemaal op het einde, als je een maan moet draaien:

rupsje4

Daar kan heel de pionvolgorde die in de loop van het spel was opgebouwd, door elkaar vloeien zodat aanvankelijke verliezers toch nog winnaars kunnen worden. Maar uiteindelijk komt elke rups aan het einde, waar ze allemaal een mooie vlinder worden.

rupsje5

Is het een leuk spel?  Als je kind van Rupsje nooitgenoeg houdt, zeker en vast!  Als je kind zin heeft in leren tellen ook!  En als je gewoon samen leuk wil spelen evenzeer.  Zelfs de mama genoot ervan!

Van 2 tot 4 spelers.  Vanaf 3 jaar.

11 opmerkingen:

  1. Weer een leuk spelletje dat ik niet kende! Merci voor de tip!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. £Ik heb de doos al veel vastgehad. Ben blij dat je het spel een beetje uitgelegd hebt.
    Ziet er leuk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk dat jullie zo genieten van dit spel. Lekker gezellig.

    Lieve groetjes,

    CreativEls
    http://koekjehaakjemaakje.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het spel kende ik ook nog niet. Het ziet er leuk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben hier het spel ook. Als juf van de 4 jarige ben ik super fan van alle boekjes van hem. Maar ik paste in het spel de cijfers aan. Ik maakte er getalbeelden van. Dan kunnen de kinderen die dat nog niet kunnen lezen wel de bolletjes tellen en zelfstandig verder in de klas. 't is anders wel een heel erg leuk spel. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Meermaals wilde ik dit spelletje aankopen, maar deed het toch maar niet. Na het lezen van je berichtje toch maar doen, met 2 kinderen van 5 en 7 kunnen we ons er nog goed mee amuseren op deze koude lentedagen...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tjorbe heeft die vorig jaar gekregen voor zijn verjaardag van de overburen, zou er eens werk van moeten maken om het te spelen, rats vergeten dat we dat hadden *bloos*
    Dat boekje ga ik ook eens opzoeken want hij vindt die rups wel heel interessant.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat ziet er een leuk spel uit! Het boekje hadden we al, maar denk dat ik het spel ook wel wil. Bedankt voor de uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat spelletje kende ik niet. Ziet er leuk uit.
    Ik vind het nog altijd fijn om op de ouderwetse manier een spelletje te spelen. Het hoeft niet altijd computer, ,Nintendo, ...te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo,

    Jouw Blog krijgt van mij de Sunshine Award. Je leest er alles over op
    http://koekjehaakjemaakje.blogspot.com

    Lieve groetjes,

    CreativEls

    BeantwoordenVerwijderen