dinsdag 23 juli 2013

Bezigheidstherapie voor vakantiedagen

Wat een vermoeiende vakantie!!  Gelukkig is mijn man anderhalve maand thuis, anders zou ik zot worden, denk ik :-)  Terwijl ik de jongste fruitpap geef, kunnen de twee oudsten het niet laten om ruzie te maken of alle deuren te laten open staan zodat de warmte binnen komt.  En moe dat ik ben, die borstvoeding gecombineerd met die warmte is echt wel vermoeiend.  Soit, ik ga hier niet langer zagen, jullie begrijpen dat wel, jullie zitten daar ook midden in (of toch de meeste van jullie).  Daarom (een poging tot) enkele tips!

Zo'n kleuters hele dagen bezig houden, da's een sport op zich.  Nu kunnen onze kindjes eigenlijk erg goed op zichzelf spelen maar stiekem vind ik het best leuk om hen nieuwe ideeën aan te brengen, hen op weg te zetten en soms zelfs mee te spelen.  Al mogen ze zich ook vervelen, daar worden ze creatief van.

Wat doet het hier altijd goed?
- verkleden.  Wat oude kleren, hoedjes, handtassen, gekregen verkleedkleren, gekke brillen, ...  Alles samen bij elkaar en de kinderen zijn er weer een uurtje zoet mee.  Zelfs de jongste mocht meedoen ;-)



- water.  Welk kind houdt niet van water?  Zwemmen, waterspelletjes bij warm weer, flesjes uitgieten in een baddeke, zelfs kuisen of de afwas doen!






- knutselen.  Veel moet dat niet zijn.  Geef een kind een schaar, lijm, oude reclameblaadjes en eventueel wat ideeën en het kan zich een uur zoet houden. 
Of stickertjes (we hebben recent de Action ontdekt, het walhalla voor stickertjes, amai!)






- boekjes!  Onze oudste heeft onlangs Jommeke ontdekt, of Jonneke zoals zij zegt.  En het is aanstekelijk.  Leve de bibliotheek!


- hun speelgoedkast opruimen.  Zo ontdekken ze speelgoed waarvan ze al lang vergeten waren dat ze het hadden en beleven ze er weer dolle pret mee.
Of gewoon opruimen op zich.  We hadden hier nog vervallen paaseitjes in papiertjes.  De kindjes vonden het super leuk om die te 'pellen'!  Weeral werk dat ik niet zelf moet doen ;-)


- een gezelschapsspelletje spelen


- eten maken: fruitsla, cake bakken, soep maken


(courgette ontpitten om soep van te maken)

- boetseerklei, keukentje, winkeltje, schoolbord, doktersvaliesje, ... Na een halve dag vaak al opruimen om iets anders boven te halen.  Hoe langer het staat, hoe minder er mee gespeeld wordt.  'Nieuw' speelgoed is altijd leuker!

- vriendjes uitnodigen.  Vaak heb je minder 'last' van je kind als er vriendjes bij zijn.  Ondertussen kan je gezellig bijkletsen met de mama('s).

- op uitstap gaan!  Ik ontdekte gisteren de website: http://www.uitstapjesmetkinderen.be/ .  Blijkbaar wel een beetje achterhaald (uit 2011) maar laat het gerust een begin zijn (voor een idee) tot daguitstap!  

- en last but not least: schaam u er niet voor om uw kinders soms voor het scherm te zetten.  Mijn dochter kan al in het Engels én in het Chinees tot 3 tellen, ze kent de kleuren in het Engels en ze is heel handig in het spelen met de muis.  Toch ook vaardigheden die van nut zijn, niet? ;-)

En laat gerust even de rommel voor wat hij is, die zal niet gaan lopen; het is vakantie!

Geniet er nog van!

3 opmerkingen:

  1. Het aanrecht kuisen is hier ook een favoriet (moet ik dan weer niet doen).
    Van die jommekes is een goed idee, ik ga er hier ook eens laten 'slingeren'. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kampen maken : wat lakens of lappen stof, fleecedekens, wasknijpers en onder de tafel, droogrek, stoelen....een kamp maken
    Ook met de stoelen buske of grein of vliegerke spelen en dan ook eerst tickettekes maken enzo

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk al die tips. en stiekem laat ik ze met dat hete weer hier gewoon tv kijken tegen mijn eigen principes in.Maar voel mij ook een beetje te moe. Vandaag ben ik terug wat aan het doorkomen. En ik plan nog eens een klein uitstapje in de buurt met de kinderen en dat gaan ze ook wel leuk vinden. :-) Weet nog niet naar waar met wie of hoe,... maar het komt er wel. ( ben een grote huismus die moeite heeft met buiten komen)

    BeantwoordenVerwijderen