donderdag 23 januari 2014

Hip hip hip hoera, 1 jaar

Onze jongste is dus 1 jaar geworden. 



En dat hebben we leuk gevierd!
Ik haalde mijn keukenrobot van onder het stof
en genoot ervan om uren in de keuken te kunnen staan bakken. 
Dit was het resultaat:


Een chocoladetaart (Sofies super chocoladetaart) uit "Goe gebakken" van Sofie Dumont. 
Die vroeg uren werk: eerst de biscuit bakken, dan chocomousse maken voor de tussenlaag
en dan de bovenste laag (ganache) maken met gesmolten chocolade.


De ganache was heel goed gelukt (en ontzettend lekker).
Ik voegde nog Maltesers toe aan de zijkant om het resultaat nog mooier te maken.  
Het nijntjesfiguurtje haalde ik bij onze bakker.
Het cijfer 1 spoot ik erop met gesmolten witte chocolade
(maar dat was niet voor herhaling vatbaar).


Ik maakte voor het eerst een Trifle: fruit met cake en pudding.
Hier gebruikte ik verse ananas en kiwi.  Gelukkig maakte ik het pas enkele uren voor het feest want de dag nadien gaf de ananas een scherpe smaak.  Op de dag zelf was het heerlijk!  De cake was de dag nadien wél lekkerder; de pudding had er langer kunnen intrekken.



Verder maakte ik nog een appelcrumble en een citroentaart.  Ook de appelcrumble was een primeur voor mij.  Ik gebruikte het recept van Dorien Knockaert en het was heerlijk! 
Het is ongelofelijk snel klaar.  Samen met de twee oudsten maakte ik er afgelopen weekend nog eentje.  Mmmm...
Voordat hij in de oven ging, zag hij er zo uit:



En hoe verging het de jarige?
Zoals elke 1-jarige hield zij niet van haar kroon.  Daar had ik ervaring in dus was ik voorzienig geweest en had ik gewoon de kroon van Mie Fantasie hergebruikt die ik 4 jaar geleden maakte.



 

Ze smulde van het chocolade nijntje en kreeg dan nog een groot deel van haar stukje taart op.  Liefhebber was ze al; ze zei vorige maand nadat Sinterklaas geweest was al "olaa" tegen chocola ;-)



Het was een fijne dag!  Ik genoot ervan hoe Mini-mie reageerde op het popje dat ze kreeg.  Ze kraaide ertegen en gaf haar heel de tijd "kusjes" in haar gezichtje.  Dat is wel te zien aan de natte kleertjes ;-)


Mini-mie genoot van haar dagje: onze vrolijke, sociale meid!


1 jaar al.  Wat vliegt de tijd.  Wat was het een druk, maar leuk jaar...

3 opmerkingen:

  1. 1 jaar al! De tijd vliegt inderdaad! Hiep hiep hoera!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daar zal nogal gesmuld zijn, zoveel lekkers ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hartelijk gefeliciteerd ! En wat een lekkers voorzag je zeg. Die chocoladetaart ziet er overheerlijk uit. Al het werk werd beloond.

    BeantwoordenVerwijderen