zaterdag 4 januari 2014

Peter en de Wolf (Pjotr en de wolfski) - De Maan Mechelen

We zijn het jaar goed gestart, met een uurtje cultuur.  En we hebben ervan genoten!!!  Niet van elke seconde, want het begin was nogal raar.  Een ietwat beangstigend decor gaapte ons aan.  Slechts één donkere persoon stond op de bühne.  Hij stelde met zijn belichte handen de verschillende personages voor op de muziek.  Kindjes in de zaal begonnen te zeuren: "Ik vind het niet mooi"  - "Ik ben bang"  - "Wanneer is het gedaan?"

Gelukkig kwamen dan de poppen tevoorschijn die levensecht bewogen door die ene man. 
Het was wondermooi. 
Prachtig hoe die man de kat kon laten sluipen.  Net echt! 
Prachtig hoe die man de eend kon laten zwemmen.  Net echt!
Prachtig hoe die man de vogel kon laten fladderen.  Net echt!
Prachtig hoe die man Peter kon laten turnoefeningen doen.  Net echt!

Prachtig hoe die man de wolf kon doen bewegen.  Net echt! 
(al heb ik nog nooit een wolf in 't echt gezien ;-))

Het was zó genieten, niet alleen voor de kleintjes, maar ook voor mij.


Tijdens de voorstelling bleek hoe inventief het decor was. 
Ik schets hier even vaag de opstelling:



Multifunctioneel was die boom, zowel om achter te verstoppen, als opbergruimte en als mobiel element.  Zo knap gevonden!!

Het verhaal werd verteld door Bruno Vanden Broecke.  Hij sprak de kinderen duidelijk toe maar liet het niet na om nu en dan ook de volwassenen te bedienen met een kwinkslag.  Zo bevatte de voorstelling verschillende niveaus en was het voor beide groepen genieten.

De muziek was perfect: niet te hard, maar ook niet te stil.  Ook de goede belichting droeg zijn steentje bij om het geheel af te maken.  Indrukwekkend, zeker voor de kindjes!

Meer ga ik niet verklappen, jullie moeten zelf maar gaan kijken en jullie laten verrassen!  Genieten van de muziek, van het poppenspel en van de reacties van de kinderen (het gegiechel en gegrinnik van mijn dochter op de eerste plaats)



Peter en de wolf - De Maan, CC Mechelen  Vanaf 3 jaar, ongeveer 45 minuten.  Een aanrader!!

Eens thuisgekomen werd het verhaal nagespeeld met de poppenkastpoppen en met de cd van de bib, ingesproken door Bart Peeters:







De tekening is van eigen hand.  De foto's van de voorstelling zijn van de website van De Maan.

1 opmerking:

  1. Dat zag er heel leuk uit! Onze kinderen kregen vorig jaar een abonnement voor poppenzaal Propop in Turnhout, en waren na iedere voorstelling super enthousiast. Dit jaar geen abonnement, maar we gaan toch wel een aantal keer gaan. Ik stuur je één van de dagen een mailtje ;-)

    BeantwoordenVerwijderen