maandag 3 maart 2014

Zelf pralines maken

Aangezien het op deze eerste dag van de krokusvakantie regende, hebben wij ons binnen bezig gehouden met het maken van pralines.  Wat een succes: zo goed gelukt en - vooral - zo lekker.  




Voor mijn verjaardag kreeg ik deze siliconen chocoladevormen.  De kindjes waren net zo enthousiast als ik om pralines te proberen maken.  Met de nadruk op proberen ;-)  Het moest gewoon plezant en gezellig zijn, en als er dan nog iets lekkers uitkwam, was dat mooi meegenomen.

Googelend kwam ik bij Piet en Jeroen terecht.  Ik combineerde hun tips en hun receptjes.
We begonnen met het maken van de vulling aangezien die volgens Jeroen 2 uur moet opstijven in de koelkast.  

Ik vroeg de kindjes welke noten we in de pralines zouden verwerken.  We hebben hier vanalle soorten noten standaard in huis, dus keuze genoeg.  Mie Fantasie reageerde direct heel uitbundig: paprika-nootjes!  :-)
Het werden dan maar hazelnoten...  Mie Fantasie en Wielfreak sneden ze in kleine stukjes.





Ze goten 1 dl room in de maatbeker en van de maatbeker in een kookpot. 
In de warme room roerden ze de chocolade tot er geen stukjes meer over bleven. 
We gebruikten overigens nog chocolade van Sinterklaas omdat die hier maar niet opgeraakt.  


Dan voegden ze de nootjes toen en deed ik er nog een schep choco (euh, hazelnootpasta) bij.

 (hier zie je de brokjes hazelnoot in het chocolademengsel)

Dat mengsel goten we uit in een bakje waarin we normaal boterhambeleg bewaren. 
Met onderin plasticfolie en erboven ook.




Omdat we allemaal gek zijn op speculaas,
durfde ik het aan om ook een vulling op basis van speculaaspasta te maken:
3 eetlepels crunchy speculaaspasta geroerd in 1 dl warme room. 



Na 2 uur afkoelen in de koelkast was die niet zo opgestijfd als de chocolade variant
maar speculaaspasta is ook niet zo vast als chocolade.

Tijdens het wachten speelden de kindjes een spelletje:


Een uur later smolt ik chocolade au bain marie
en goot die heel voorzichtig in een mini-laagje in de siliconen vullingen.
Vervolgens in de koelkast.
Nog eens een uur later was die chocolade voldoende afgekoeld en mocht de vulling er bovenop.


Dan nog terug de chocolade au bain marie opwarmen,
erover gieten en nog eens een uur laten afkoelen in de koelkast.


Toen het eindelijk zo ver was, stonden onze "Jef koks" te popelen om te proeven. 
Een hele dag hadden ze naar dit moment uitgekeken!


En lekker dat dat was!  



Ik heb ze moeten wegleggen of ze hadden ze allemaal na elkaar opgegeten.  
En die met speculaaspasta?  Dat waren de lekkerste van allemaal!

6 opmerkingen:

  1. Zo tof! Ik heb speciaal voor dit ooit te kunnen maken een praline vorm besteld om de moedermelk ijsblokjes mee te maken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo tof! Ik heb speciaal voor dit ooit te kunnen maken een praline vorm besteld om de moedermelk ijsblokjes mee te maken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ah ja, met ijsblokjes-vormpjes zou dat inderdaad ook gaan! Nog niet aan gedacht. Ik vries die moedermelk ook in in ijsblokjes: handig, hè :-)

      Verwijderen
  3. Hmmmmmmmmmmm! Lekker en een leuke activiteit!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hm lekker!! Zo plezant om met de kinderen te doen!

    BeantwoordenVerwijderen