woensdag 27 januari 2016

Tips voor een dagje Brussel op kindermaat

Ik hield niet van Brussel.
Ik zag het als een grijze stad vol kantoorgebouwen
die 's morgens vol pendelaars stroomden en 's avonds verlaten achter bleven.
Jarenlang wandelde ik door Brussel op weg van en naar mijn werk,
kriskraste ik door de stad voor vergaderingen en werkbezoeken
en viel het me telkens op hoe grauw en onvriendelijk de stad aanvoelde.
Geen haar op mijn hoofd dat er aan dacht 
om met kinderen op uitstap naar Brussel te gaan.
Gelukkig dacht mijn man daar anders over.
De voorbije maanden deden we al 2x een dagje Brussel met onze kindjes
en telkens was het een schot in de roos.
Ik deel hier graag onze tips.



1. Ga met de trein

Een treinreis is voor een kind al een belevenis op zich.  
De uitstap begint al in je vertrekstation.  
Bovendien kan je gezellig uit het raampje kijken, 
moet je niet zoeken naar een parkeerplek, 
rij je niet verloren in het doolhof van eenrichtingstraatjes 
en moet je geen parkeergeld betalen.


2. Zoek 1 tof museum dat je kind aanspreekt

Wij bezochten al het Magritte museum, het legermuseum 
en zijn grote fan van het museum voor natuurwetenschappen.  
Ook het kindermuseum in Elsene en het stripmuseum 
lijken me leuk voor kinderen.

In de kerstvakantie trokken we naar het Magritte museum 
omdat Mie Fantasie op school had geleerd over één van zijn schilderijen, 
met name dat bekende waar de lucht dag lijkt (witte wolkjes aan een stralend blauwe hemel) 
en waar het het huis, de boom en het vijvertje 's nachts lijken te zijn geschilderd.  
Dat vonden zij en Wielfreak zo grappig 
dat ik hen andere schilderijen van Magritte toonde.  
Daarop was de interesse gewekt.  


Het Magritte museum maakt deel uit van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten 
maar je kan het met een apart ticket bezoeken 
(zodat je museumbezoek niet te lang duurt ;-)).  
Er worden vooral schilderijen en tekeningen getoond, 
verdeeld over verschillende donkere kamers.  
Onze bijna 3-jarige had er niet veel aan 
maar de twee oudsten van 5 en bijna 7 vonden het heel interessant 
en vooral erg grappig.

3. Stippel een wandeling uit met toffe bezienswaardigheden in de buurt van dat museum

Iedereen kent wel manneke pis,
(of "het pismanneke" door onze kinderen genoemd,
met er telkens een schaterlach aan toegevoegd)


de Grote Markt,


de Hubertus-gallerij met de mooie etalages
van o.a. chocoladewinkels:


Ook leuk voor een overzicht over Brussel is het parkje naast de koninklijke bibliotheek,
vlakbij het centraal station:



Of volg de speciale stripmuren-wandeling.


Onze kindjes staan er telkens van versteld hoe groot Brussel is,
hoeveel gebouwen er op een hoopje staan,
hoeveel verschillende talen er worden gesproken,
hoeveel mensen er rondlopen
en wat voor originele en mooie etalages al die winkels hebben:



4. Ga iets eten in een kindvriendelijk restaurant

Wij genoten al 2x van een lekkere maaltijd in brasserie Houtsiplou.  
Ook Chicago-café zou tof zijn 
maar we zullen nog eens naar Brussel moeten om dat te ontdekken :-)



Hebben jullie nog ultieme tips voor een geslaagde uitstap naar Brussel?
tof museum, leuke brasserie, mooie bezienswaardigheid?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen