donderdag 20 november 2014

10 praktische opbergtips voor speelgoed

Binnenkort brengt Sinterklaas hoogst waarschijnlijk weer wat extra speelgoed.
"Oei, waar gaan we dat weeral steken?" hoor ik je al vragen.
Tien handige tips én foto's van onze opbergers, speciaal voor jou!

1) Brainstorm over welke ruimte(s) het best geschikt is (zijn) als opbergruimte.
Niet iedereen beschikt over een speelkamer of speelzolder.  Als je het speelgoed opbergt in de woonkamer, heeft die al vlug het uitzicht van een kleuterklas.  Als de kinderen er bovendien gemakkelijk aan kunnen, laden ze vijf bakken na elkaar uit terwijl je aan het koken bent.  Om gek van te worden!
Wij hebben bewust voor onze afgesloten veranda gekozen om het speelgoed te stockeren.  Het is vlakbij de woonkamer, waar de kinderen spelen.  Dus hoeven we niet ver te sleuren met het speelgoed.  Extra pluspunt is het slot op de deur van de veranda: de kinderen kunnen zelf geen nieuw speelgoed halen.  Zo hou ik controle over de rommel.  Ze weten ondertussen al dat ze eerst moeten opruimen voor ze iets anders mogen kiezen.

2) Neem je meter en plan
Meet hoeveel ruimte je hebt voor een kast, niet alleen in de lengte, breedte en hoogte, maar ook in de diepte.  Ga je in de hoogte stapelen of kies je voor een opberger die ook als zitbank dient?
Heb je eigenlijk wel een kast nodig of kan je ook bakken stapelen?

Wij combineren gestapelde bakken met kasten.  
Bovenop de kasten staat onze uitgebreide puzzelverzameling.
Als de dochters uit hun puzzelmanie zijn, gaat die grotendeels weg.


In de gestapelde bakken zitten lichte losse dingen zoals gerief van het keukentje (plastic bestek en tasjes), lego (fabuland), mega bloks, ...




3) Ga langs bij Ikea
Ik ben eigenlijk niet zo'n Ikea-fan, behalve voor het opbergen van speelgoed.  Ze bieden massa's mogelijkheden.  Grasduin vooraf op hun website, daar staan reeds afmetingen en kleurcombinaties.  Hou alle opties nog open bij het binnen stappen van de winkel.  Wij gingen bijvoorbeeld voor een Expedit kast (nu Kallax) met bijhorende uitschuifbare bakken.  Bij de lijfelijke ontmoeting vond ik die Expedit-bakken veel te klein.  Ik hoorde een vrouw naast me tegen haar man zeggen: "Daar past niet eens de duplo in".  My thoughts exactly!  Daar stonden we dan: terug naar af.  Een eindje verder maakte ik kennis met Stuva.  Die beantwoordde perfect aan onze noden.  Maar onze noden zijn niet noodzakelijk jouw noden.  Daarom volgend punt:

4) Voorzie opbergers die bij jouw speelgoed passen.
Eigenlijk is het een vorm van logisch nadenken.
Ik stop bvb. geen 100 metalen matchbox autootjes in een grote opbergbak
want die is veel te zwaar om te dragen.
Puzzels of speldozen stapel ik niet in een bak maar op een losse plank want anders moet ik heel de bak uitladen als ik de onderste puzzel wil.  Nu hoef ik alleen maar de doos erboven een beetje op te heffen en kan ik de betreffende doos er gewoon uitschuiven. 





Groter speelgoed zoals het huisje van little people, de barbies, ... zitten in een uitschuifbare Stuva.


 

Dicht ziet dat er zo uit:



Denk dus vooraf goed na: voor welk speelgoed zoek je opbergers? 
Wil je graag open kasten met uitschuifbare bakken of liever kasten met deurtjes?
Ga je voor de traditionele Trofast opbergers of stel je liever zelf iets samen? 
Neem je Vessla-bakken met wieltjes of Samla-bakken?
Of heb je nog grotere bakken nodig?
Wij gebruiken bijvoorbeeld een vuilnisbak voor de duplo:
(maar ik weet niet hoe die in het Ikeaas heet en ik vind hem ook niet terug op hun website)




5) Gebruik lege dozen als opbergers.
Bewaar de kartonnen dozen van de pampers, ideaal om matchbox of houten blokken in te bewaren. Lege ijskreemdozen gebruiken wij om kleine playmobil-rommel in op te bergen.

6) Haal inspiratie bij anderen.
Kijk op pinterest hoe anderen hun speelgoed organiseren.  Ik maakte een pinterest-bord "opbergen lego" waar je heel wat tips vindt.  Of ga desnoods eens "spelen" bij vriendjes en steel met je ogen.  Of vraag het op de man (vrouw) af. 

7) Ruim regelmatig op.
Als er playmobil tussen de lego zit of als je steevast moet zoeken naar een dobbelsteen, is het dringend tijd voor een opruimbeurt!  Voorzie minstens een halve dag.  Zorg er voor dat je kleuters niet thuis zijn want anders is de ravage niet te overzien.  Lagere schoolkinderen kunnen als hulpjes worden ingezet.

Bij het fotograferen merkte ik dat mijn knutselkast de eerstvolgende opruimbeurt verdient:



8) Hou de instroom onder controle
Stuur een verlanglijstje naar Sinterklaas en maak meter of peter duidelijk wat zeker niet kan.  Laat desnoods te groot (of te luidruchtig ;-) ) speelgoed bij de gever: "zodat ze daar ook iets hebben om mee te spelen voor als we op bezoek komen"

9) Recycleer
Breng speelgoed waar niet (meer) mee gespeeld wordt of waar je bengels zijn uitgegroeid naar de kringwinkel, zet het op zolder voor je kleinkinderen, verkoop het op een tweedehandsbeurs, geef het weg aan de school, ...  Dat maakt weer meer plaats voor nieuw speelgoed!

10) Relax
Het is bij iedereen wel eens een stort.  Zolang je kinderen hebt is het niet meer dan logisch dat ze een deel van je ruimte innemen.  Bij ons staan bijvoorbeeld de Thomas-treintjes continu op onze schouw omdat er dagelijks mee gespeeld wordt.  Ook het keukentje en het poppenbedje zijn een vaste aanwezigheid in onze living.  Zo kunnen de kinderen rustig even spelen tijdens de vijf minuutjes tussen tanden poetsen en naar school vertrekken zonder mij te moeten storen.
Een huis is om in te leven.  Binnen tien jaar stoor je je dan weer over al hun rondslingerende kleren ;-)

Heb jij nog een ultieme opbergtip?

10 opmerkingen:

  1. Zijn dit de vuilbakken niet : http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/10255897/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, dat is hem, die van 60 liter! Dank je wel!! Ik had gezocht op vuilbak, vuilnisbak, vuilnissorteerder, sorteerbak maar op afvalbak was ik niet opgekomen :-)

      Verwijderen
  2. Sortera heten ze.
    Die stuva hebben wij ook en zijn inderdaad de max. Ze konden ze al vlug zelf open en dichtdoen. Om te vermijden dat de vingertjes er tussen zaten zei ik altijd dat ze de lade moesten dichtduwen met de poep.😄
    Mijn ervaring is altijd hoe meer speelgoed, hoe minder ze spelen. Bij mij gaat hier af en toe eens iets achter slot en grendel. Of helemaal weg. Sommige dingen ga ik wel nooit wegdoen (zoals de duplo, die gaat op zolder). Ik probeer ook altijd heel gericht te vragen aan peters en meters. Maar die kadootjes van de verjaardagsfeestjes van hun vriendjes zijn het ergste. Daar heb je geen controle op. Deze keer viel het mee. Waar mensen soms hun geld aan geven, vind ik echt zonde. Na twee dagen kapot...
    Dan liever een heel klein doosje Lego of zo. Ik haal liever wat duurzamere dingen in huis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, sortera zijn die vuilnisbakken die we voor onze duplo gebruiken, dank je wel!
      Wij zijn ook fan van duurzaam speelgoed.

      Verwijderen
  3. Wij hebben een combinatie van de trofast en de stuva. Van de stuva heel content, de trofast bakken vervormen na een tijdje waarna ze niet meer mooi in het meubel passen en er tussenuit beginnen te vallen. Maar het voordeel van de trofast is dat wij 2 delen hebben, die zowel in de lengte naast elkaar passen in onze speelruimte (die gewoon in het verlengde ligt van onze living), maar die ook tafelgewijs bij elkaar gezet kunnen worden zodat ze een vierkante tafel in het midden van de speelruimte worden. En ja, speelgoed slingert er hier overdag altijd rond, maar een huis dient om in geleefd te worden. Voor ze gaan slapen, moet wel alles opgeruimd worden. Wat blijft staan, verdwijnt een tijdje naar de zolder. Net zoals dingen waar ze al een tijdje niet meer mee gespeeld hebben. Dat brengt me trouwens bij het nadeel van de stuva: het speelgoed is veel minder zichtbaar waardoor er hier minder mee gespeeld wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik dacht op je foto's inderdaad eens gezien te hebben dat er zo'n 2 witte kastjes tegen elkaar stonden. Da's wel tof om er bvb. met lego op te spelen!
      Minder zichtbaar speelgoed haal ik zelf regelmatig tevoorschijn: met 'nieuw' speelgoed dat enige weken is opgeborgen geweest spelen ze eens zo graag!

      Verwijderen
  4. Je krijgt zoveel bijeen hé met 3 kinders, zeker als het verschillende geslachten zijn, ken er alles van :p
    Hier de trofastkasten, heb die ook ooit eens geblogd, maar moet ik eens terug zoeken.
    Hierbij de tutorial van de tuturokjes: http://eloleo.blogspot.be/2011/10/prinsessenrok.html

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb zelf twee kinderen en die hebben aardig wat speelgoed! Elk jaar komt er weer meer bij, maar ze ruimen ook elk jaar weer wat op. Vaak sta ik jaarlijks op de braderie in ons eigen dorp met de kinderen die dan wat speelgoed verkopen. Zo verdienen ze ook gelijk een eigen zakcentje. Ook hebben ze allebei een speelgoedkist in hun kinderslaapkamer staan, daar liggen de spullen in de ze het vaakst gebruiken. Ander deel staat opgeslagen op zolder af beneden in de speelgoedkast.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er komt inderdaad altijd wat bij. Een braderie is dan een goede oplossing.

      Verwijderen