dinsdag 25 november 2014

DIY adventskalender

Zondag begint de advent. 
Je hebt dus nog even tijd om een adventskalender in elkaar te boksen!
Inspiratie kan je vinden op mijn pinterest-bord.

Of je kan de onze namaken:

nodig
25 wasknijpers
verf
gekleurd papier
een taartonderlegger
stevig karton
schaar en lijm

doen:
Je schildert de wasknijpers.  
Daarvoor kan je eventueel helpers inschakelen.


Terwijl de wasknijpers drogen, knip je uit het karton een grote cirkel.
Daarop plak je een even groot gekleurd papier, waarop je de taartonderlegger kleeft.


Dan maak je de dag-kaartjes
Je kan je die aan de achterzijde leeg laten.
Maar je kan er evengoed een boodschap of een doe-opdracht op schrijven.
Daarbij hou je uiteraard rekening met jullie mogelijkheden 
en met jullie gevulde weekprogramma en reeds geplande activiteiten.
Zo gaan wij op een avond in de week slechts iets klein doen dat snel klaar is,
aangezien Wielfreak al vroeg in zijn bedje kruipt.
Op woensdagnamiddag is er meer tijd en kunnen we een knutselactiviteit plannen.


Onderaan heb ik nog reservekaartjes leeg gelaten om agenda-wijzigingen op te vangen.
Als we bijvoorbeeld "sterren kijken" gepland hebben terwijl het buiten regent dat het giet, 
kan ik dat op het laatste moment nog veranderen in een spelletjesavond of in dineren bij kaarslicht.

De eerste week van de advent heb ik nog niet veel "kersterigs" gepland
aangezien Sinterklaas dan nog moet komen.
Het gaat me er vooral om dat we samen iets gezelligs doen
en daar in de advent extra aandacht aan besteden.
Want op gewone avonden in de week ontbreekt ons daarvoor vaak de tijd en de zin:
eten maken, aan tafel, huiswerk, opruimen, bad en bed.
We zijn een christelijk gezin
en die voorbereidingstijd voor Kerstmis vind ik wel speciaal.

Vervolgens bevestig je die kaartjes aan de wasknijpers
die je op het ronde karton knijpt.
En dan is je adventskalender klaar!


Vorig jaar zag onze adventskalender er zo uit.

Maken jullie ook een adventskalender?

8 opmerkingen:

  1. Wat een toffe! Hier staat een Playmobilkalender klaar die ik vorig jaar in de solden kocht. Maar misschien maak ik ook nog een doe-kalender!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Superleuk gedaan! Wij hebben ook een adventskalender, ik vind dat een mooie traditie, een fijn rustpuntje elke dag in aanloop naar kerst. Bij ons is het een prefab-exemplaar uit de Ikea dat ik vul met kleine chocolaatjes en koekjes (voor het gemak!). Maar na het zien van jouw voorbeeld ga ik er nog een paar activiteitjes bij stoppen denk ik ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oooh, ik krijg er kippenvel van. en dan heb ik het over de inhoud. Mja, ik moet je misschien gewoon nadoen. Zo'n leuke doe dingen!!! Proficiat met je mooie aftelkalender.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. en nog een vraagje: die zieke bezoeken? hoe zie je dat? Is dat iemand dat je kent of????

      Verwijderen
    2. Ja, dat zieke is iemand die we heel goed kennen die dan net geopereerd is en in het ziekenhuis verblijft. Dat kwam toevallig uit; hopelijk kunnen we het volgend jaar zonder ziekenbezoekje doen.

      Verwijderen
  4. Heel tof idee. Met leuke activiteiten uitgewerkt. Veel leuker dan verborgen cadeautjes. Heb er al wel aan gedacht om ook iets te doen maar momenteel ontbreekt het me aan tijd. Jullie veel plezier met deze kalender !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuke kalender! Wij zijn niet gelovig, dus hier geen adventskalender. De 2 grootsten doen wel van kaarsjesritueel op school.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuke kalender ook! En de activiteiten zijn ook leuk, helaas heb ik mijn lijstje voor dit jaar al op m'n blog gezet, volgend jaar doe ik een paar ideeën van jou erbij ;)

    BeantwoordenVerwijderen