maandag 22 december 2014

DIY kerststukje en evaluatie adventskalender

Volgens onze adventskalender moesten we afgelopen woensdag op ziekenbezoek
(bij mijn moeder die een week in het ziekenhuis lag).
Mie Fantasie wou niet met lege handen naar oma
maar ze had geen zin om een tekening te maken.
Toen ik voorstelde om een kerststukje te maken met takjes uit onze tuin
reageerde ze meteen enthousiast.


Oma was er ontzettend blij mee.
Het bracht meteen een kerstsfeer in haar kamer.
Je kan zo'n kerststukje gemakkelijk zelf maken.
Nodig: een snoeischaar, wat groen uit je tuin en oase.




Wij staken er ook nog een kaarsje en wat kleine kerstballetjes en pakjes in uit de action.



En hoe ging het met onze adventskalender?
Wel, de twee oudsten waren heel enthousiast om elke dag een kaartje te trekken.
Om eerlijk te zijn, was dit vooral omdat ze gezien hadden dat er ergens "tv kijken" tussen zat.
Elke dag trokken ze een kaartje,
vol verwachting dat de tekening van het tv'tje op de achterkant zou prijken.
Ze hadden niet door dat dit pas vandaag stond geprogrammeerd.
Ik ben benieuwd of ze morgen en overmorgen nog even enthousiast gaan zijn ;-)


De andere activiteiten zijn meestal wel gelukt.  
Enkel de tekening maken was nooit een hit.  Dat moet ik onthouden voor volgend jaar.
Daarnaast is er op een weekavond soms te weinig tijd om nog iets te doen.  
Na school direct koken terwijl Mie Fantasie haar huiswerk maakt, 
dan samen eten, nog lezen met Mie Fantasie
en dan is het al bedtijd voor Wielfreak. 
Of soms zijn de kinderen gewoon te moe of te lastig of niet in de stemming.
"Kerstig knutselen" is uitgelopen op een dochter-moeder-ruzie 
zoals we die hier de laatste tijd wel meer hebben
(soms denk ik al een puber in huis te hebben)
en de kaarsjesavond is serieus verpest 
door een bleitende Wielfreak en een schreeuwende Mie Fantasie.  
Weg sfeer...  
Maar dat zal overal wel eens gebeuren; 
we kunnen op kerstavond nog eens proberen om er wat sfeer in te brengen.
Het voorlezen was telkens wél een succes.
We hebben ook veel vaker spelletjes gespeeld
dan die ene keer dat het "geprogrammeerd" stond.
Maar dat is niet abnormaal hier bij ons thuis.

En ondertussen heb ik enkele leuke cd's gevonden met kerstliedjes,
daarover meer in een volgend berichtje.

Een fijne kerstvakantie aan jullie allemaal!

2 opmerkingen:

  1. Oh, zo'n leuk kerststukje! Ik word daar altijd zo nostalgisch van. Misschien moet ik er volgend jaar ook maar eens werk van maken. Hier zijn het toch vooral de koekjes die van de adventskalender een succes maken. Als er enkel een briefje met een activiteitje in zit, hoorde ik al eens de opmerking: "Ik wou dat er ook iets om te eten in zat!" ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk en mooi gebaar voor oma. Kookboek dat je op mijn blog zag is inderdaad een aanrader. De auteur is ook een blogster. Je vindt ook recepten terug op haar blog maar het boek is ook mooi, met heel mooie sfeervolle foto's en recepten volgens seizoen. Meer info hier : http://princessmisia.com/blog/
    Rode Currypasta die in de soep wordt gebruikt is een Thais product. Je vindt het in de supermarkt bij de buitenlandse producten. Delhaize en Colruyt hebben het in ieder geval.
    Fijne feestdagen maar vooral een gezond 2015.

    BeantwoordenVerwijderen