donderdag 11 september 2014

Snel-klaar éénpansgerecht

Nu onze oudste na school huiswerk heeft, is het nog even zoeken naar een nieuw ritme.
Snelle gerechtjes zijn dan ook zeer welkom.

Vanavond maakte ik couscous klaar.
Ik sneed de groenten in stukjes
terwijl ik met één oog de schrijvende Mie Fantasie naast mij in de gaten hield
die een blad vol mmmmm toverde.
Stiekem hoopte ik dat die mmm ook op mijn kookkunsten zou slaan ;-)



Eigenlijk kan je kiezen welke groentjes en eventuele andere ingrediënten erin doet. 
Bij ons zijn paprika, courgette en champignons het populairste.  
Gisteren voegde ik er ook nog worteltjes aan toe (want die moesten dringend op)

Nodig voor ongeveer 4 personen:
een rode paprika
een courgette
250 gram champignons
200 gram voorgekookte couscous (dat lijkt weinig maar het zwelt op door het water)
200 gram gerookte of gepocheerde zalm
een bouillonblokje
water en een waterkoker

Bereiding:
Was de groenten, snij ze in stukjes en braad of stoom ze gaar in een grote kookpot.
Voeg een bouillonblokje toe.
Kook 75 cl water in de waterkoker terwijl je de zalm in kleine stukjes snijdt.
Als de groenten gaar zijn, zet je de pot van het vuur en voeg je de couscous toe.  
Giet er voldoende kokend water bij.  In het begin is het een beetje zoeken naar de juiste hoeveelheid water.  Bij te droge couscous kan je er altijd nog water bijgieten, bij te natte couscous kan je er couscous aan toevoegen.
Voeg er nog vlug de zalm aan toe en sluit dan de pot zodat de couscous kan zwellen en het aroma in de pot blijft.
Goed omroeren, eventueel nog wat water toevoegen als het te droog is.  
De kleine korreltjes couscous moeten dikkere bolletjes geworden zijn.
Als je gerookte zalm gebruikt, hoef je er geen zout meer bij te doen.  
Bij gepocheerde zalm kan je dat - naar eigen smaak - nog toevoegen.
Eventjes laten afkoelen en dan: smullen maar!


En wat zei Mie Fantasie toen ze aan tafel kwam?
"Bwei, dat lust ik niet" zoals alle andere dagen?
Nee, ze riep enthousiast: "mmm, couscous!"  Echt waar!
Van mij mag ze nog veel mmmm schrijven, hoor ;-)


1 opmerking:

  1. Bij ons duurt het huiswerk voorlopig maar 5 minuutjes, maar snel-klaar-gerechtjes daar zijn we altijd fan van!

    BeantwoordenVerwijderen