donderdag 19 juli 2012

Bonte ballonnen

Een spelletje voor de allerkleinsten: simpelweg kleur op kleur leggen.  Maar oh zo'n toffe uitdaging voor zoonlief: zijn allereerste echte spelletje ooit.  En trots dat hij was!  Hoewel hij een zware verkoudheid en een dubbele oorontsteking heeft, was hij er vlug mee weg.



Ik paste de spelregels dan ook een beetje aan.  Normaal moet je met de kleurendobbelsteen gooien en geeft die aan welke kleur van ballon je mag afdekken.  Voor iemand die voor het eerst een spelletje speelt, is dat wat teveel ineens van het goede.  Ik liet de kleurendobbelsteen achterwege (hoewel hij daar - uiteraard - graag mee gooide).  Ik gaf enkel de 6 verschillend gekleurde schijfjes naast zijn legplaat.  Aan hem om die allemaal op het ballonnetje met dezelfde kleur te leggen.

 
 


Er zijn vier verschillende legplaten en 24 gekleurde schijfjes (4 x 6 ballonnetjes).  Er kunnen dus 4 kindjes tegelijk het spel spelen.  Maar hoe meer kindjes, hoe langer het spel duurt en hoe moeilijker het voor de kleintjes is om hun beurt af te wachten eer ze met de dobbelsteen mogen gooien.  De allerkleinsten kunnen het gemakkelijk alleen spelen.  Mijn dochter deed 2 jaar geleden niets liever:



Bonte ballonnen: een leuk spel voor peuters.  Van Ravensburger.  Deze is tweedehands maar ik heb hem overlaatst ook nog in een zelfstandige speelgoedwinkel gezien.

14 opmerkingen:

  1. Leuk he! Ik doe iets gelijkaardigs met de zoon, ook van ravensburger, de 4 eerste spellendoos: http://www.bol.com/nl/p/ravensburger-4-eerste-spellen/1004004011328961/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. oh tof zeg! Ik heb hem in de catalogus van Happyland al eens zien staan maar omdat we deze en plop dobbel al hebben, had ik hem maar niet gekocht. Het ziet er ook een hele leuke uit met veel afwisseling met die 4 verschillende spelletjes!

      Verwijderen
  2. Wat leuk om te zien hoe kinderen dingen voor het eerst doen ( en trots zijn!). Daar verheug ik me nu al op!!
    Veel beterschap voor je mannetje! Arm kind :S

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat goed van hem, jongens en kleur dat gaat meestal niet zo snel als bij de meiden, maar voor hem geen probleem die kleuren :0)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Superspel ! Onze kinderen hebben er ook de kleuren mee geleerd. Zo'n 8 jaar geleden hadden wij het ook voor het eerst in huis. Nu komt het nog boven water als er kleinere kinderen op bezoek komen en onze kinderen begeleiden met plezier de kleintjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. bedankt om ons te komen volgen ;-)
    ivm Hidrodoe: volgens mij zijn ze wa klein (als ge van ver moet komen), bij ons hebben ze de leeftijd van 5 & 7 jaar, die verstaan al een bitje de proefjes & hebbe ook (een bitje ;-) geduld om op een resultaat te wachten!
    alhoewel: buiten s er speelpret, binnen ook & kindjes & water = altijd pret ;-)
    dus als ge niet al te ver moet rijden met de auto kan het zeker wel leuk zijn!
    kids kunne ook gratis binne geloof k!
    tja waarom niet?
    liefs, mimi xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bonte balonnen! Dat is al een oud, maar leuk spel!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Flinke jongen!
    Ziet er mij een leuk spel uit, eens opzoeken sé :-)
    Hoe zoek jij eigenlijk je spelletjes uit? Krijg je tips van iemand, is het gewoon puur toevallig dat jij er op komt? Want ik heb hier al veel leuke spelletjes zien passeren :-)

    Leuk dat je mijn berichten uniek vindt haha :-p, zolang het maar leuk is om te lezen, dat is toch mijn bedoeling :-p

    Er is bij mij ook iemand komen reageren op een vraag van mij, is misschien idd een goede gewoonte om over te pakken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vraag vaak raad aan vriendinnen met oudere kindjes of aan mijn zus die kleuterjuf is. Ongeveer de helft is nieuw gekocht/gekregen, de andere helft uit de kringwinkel of geleend.

      Verwijderen
  8. Ziet er leuk uit. Wij hebben hier de "dekbeddendief". Een beetje moeilijker, maar heel mooie plaatjes van slapende kaboutertjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ahhh jaaa dat spelletje ken ik :) deed ik vroeger ook. leuke banner heb je trouwens gemaakt voor je blog:) liefs elise

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Sinterklaas heeft dit gebracht vr 2jarige dochter en ze wist meteen wat ze moest doen. Heerlijk om te zien! Bedankt vr de tip!

    BeantwoordenVerwijderen