donderdag 12 november 2015

Hulpmiddeltjes voor de maaltafels

Op de boekenbeurs schaften we wat oefenmateriaal aan voor de maaltafels.
Niet dat ik het van plan was maar ik had mijn dochter uit het tweede leerjaar bij.  
Mie Fantasie drong aan want ze is verslaafd aan die rekenoefeningen.
Waarschijnlijk voorlopig dan toch, want ze heeft enkel nog maar de tafel van 1 en 2 geleerd :-)

Heel tevreden ben ik van het boek met cd "Zing en leer de tafels van vermenigvuldiging". 
Deltas, 10,95 euro, ISBN 9789044742763


Op de cd staan alle tafels, de tafel van 2 onder track 2, die van 3 onder 3.
Dat is zeer gebruiksvriendelijk.  
De tafels worden niet te snel gezongen, 
wat ik eens als kritiek had gehoord op de tafel-cd van kapitein Winokio 
(die bovendien 25 euro kost)
Bovendien wordt er na elke regel tijd gelaten om die regel te herhalen,
dus "2x2=4" wordt gevolgd door dezelfde melodie waarop je zelf "2x2=4" kan zingen.
Zo worden de maaltafels er echt in gedramd. 


Er zit een mooi invulboek bij met veel oefeningen.
Die moet ze in potlood maken want er volgen nog een broer en zus na haar.
Daarom vond ik het interessant oefenkaarten te kopen die je met uitwisbare stift kan invullen.
"Ik leer de tafels van vermenigvuldiging", kaartenset met uitwisbare stift, 
9,95 euro, ISBN 9789044742787.


Helaas stelt die kaartenset niet zoveel voor.  
Er zitten 16 kaarten in van waar er 10 langs de ene kant gewoon de tafels
en langs de andere kant de delingen moeten ingevuld worden,
simpelweg in de oplopende volgorde 1x1, 1x2, 1x3, ...
Dan schieten er nog 6 kaarten over met gewone oefeningen.
Die set is me dus niet veel waard.

Meer tevreden ben ik van het magneetboek "Ik leer de tafels", 
9,95 euro, ISBN 9789048300464.


Ook dit is herbruikbaar door de magneetjes. 
De oefeningen zijn leuk, in de vorm van vraagstukken wat het logisch denken bevordert.


Wat een verschil met mijn tijd in de lagere school.
Ik leerde ze gewoon met simpele kaartjes in een potje.

En hoe oefenen jullie de maaltafels?
Hebben jullie ook van die toffe hulpmiddelen?
 Uiteindelijk komt het toch allemaal op hetzelfde neer:
herhalen, herhalen, herhalen en indrammen :-)

2 opmerkingen:

  1. Die cd lijkt me leuk, ik had vroeger zo'n cassette en vond dat super, eentje voor bij op de wishlist. Ik print oefeningen via duizend2 (gratis programma te vinden via computermeester.be), heel gebruiksvriendelijk en zonder bijkomende afleidende tekeningen die aan de haal gaan met Kato's concentratie ;-) Niet enkel voor maaltafels trouwens, maar ook sommen, delen. En je kan zelf de cijfers ingeven, dus je kan gemakkelijk bv alleen maaltafels van 2 doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je reactie, Hanne! Ik had dit berichtje al de dag voordien geschreven en het werd automatisch gepubliceerd dus kon ik jouw tip op mijn boekenbeurs-berichtje er niet meer bij zetten. Dank je om het hierbij nog eens te posten!

      Verwijderen