donderdag 23 februari 2017

Carnaval-outfit: DIY zeermeermin-staart

Voor carnaval wou Mie Fantasie graag een zeemeermin zijn.
Vorig jaar al, maar toen gooide haar griep roet in mijn zoektocht naar de geschikte stof.
Als verrassing wilde ik dit jaar voor haar een zeemeerminstaart maken.
Maar ik had niet zoveel tijd om op zoek te gaan naar stof.
Gelukkig zag ik vorige week op de wekelijkse markt hier in Duffel paarse voeringstof liggen aan slechts 3 euro per meter.
Daar durfde ik wel iets mee proberen.  
En als het mislukte, zou ze niet ontgoocheld zijn want ze wist van niks.
Dan kon ze net als vorig jaar als bruid gaan, of misschien wel als Urbanus of zo.
Maar zoals jullie kunnen zien is het aardig gelukt
en mocht ik vanmorgen een prachtige - en vooral stralende - zeemeermin naar school brengen.


Achter haar rug zette ik me aan het naaien.
En hoewel zo'n voeringsstof erg rafelt, viel het best wel mee.
Omdat het niet zo moeilijk is, deel ik graag met jullie de werkwijze

Benodigdheden:

  • Stof (hoeveel hangt af van de grootte van je kind en van hoe groot je de staart wil; ik gebruikte 2 meter)
  • Opvulmateriaal voor kussens ("mouche" of "moesj" zoals wij zeggen)
  • Naaimachine
  • Schaar, (patroon-)papier, garen, naald, ...


Stap voor stap werkwijze:

  1. Teken op (patroon-)papier een halve staart (alsof je hem van boven naar beneden middendoor zou knippen)
  2. Leg die tekening op dubbelgevouwen stof met de vouwlijn in het midden.  Zo zijn je twee uiteinden aan elkaar gelijk en is hij perfect spiegelbaar.
  3. Knip de stof uit en naai ze met de goede kanten op elkaar dicht, met uitzondering van een ruim keergat bovenaan.
  4. Trek heel de staart voorzichtig door het keergat.  Als je de puntjes er niet mooi uitgeduwd krijgt, kan je voorzichtig met een potlood erin duwen tot het een mooie punt wordt.
  5. Vul de staart met opvulmateriaal voor kussens en verdeel dat gelijkmatig over de staart maar niet tot bovenaan vol
  6. Naai de bovenkant met de hand dicht
  7. Dan bekom je dit en krijgt je kind stralende oogjes :-)


  8. Vervolgens maak je de rok.  Ik maakte een simpele rok met elastiek en naaide er een extra voorpand aan vast dat iets korter was dan het achterliggende voorpand.  Voor de juiste afmetingen moet je je kind goed meten en de staart eens voorhouden om te zien hoe laag/hoog die komt.
  9. Naai de staart vast aan het extra voorpand.  En klaar!

Dat was gisterenavond.  
Glunderend stond ze voor de spiegel met een huidkleurige t-shirt en kousenbroek eronder.
"Mama, ik wil eigenlijk ook een bikinietje van dezelfde stof."
Oorspronkelijk verkondigde ze dat ze er een topje ging boven dragen.
Maar we hadden nog stof over, 
dus kon ik nog wel proberen om vlug iets in elkaar te flansen.
Een elastiek in een toegenaaide strook stof gepropt,
vier rondjes geknipt, met de goede kanten op elkaar toegenaaid met een klein keergat,
het keergatje open gelaten want dan leken het precies schelpen - vond de dochter -
die schelpjes erop genaaid en klaar!
Dat bikinietje gaat vanavond helemaal gerafeld zijn, 
maar de zeemeermin was vandaag dan toch tevreden met haar outfit.
En daar doen we het voor, hè :-)

De jongste is nog steeds grote fan van Kaatje van Ketnet
en liep dus graag nog in het Kaatjes-kleed dat ik vorig jaar voor haar naaide
En de zoon wou zich net als vorig jaar als soldaat verkleden.
Dat was dus gemakkelijk.

Als je graag de carnavaloutfits van vorige jaren bewondert:


En als wie of wat zijn jouw kinderen verkleed?  Naaide je dat ook zelf?






4 opmerkingen: