donderdag 14 maart 2019

Heerlijke soep in 1, 2, 3

Wat een weer, hè...  Ideaal voor lekkere, warme soep!




Met veel plezier geef ik jullie enkele snel-klaar receptjes voor soep.

De gemakkelijkste: erwtensoep

Nodig:
400 gram spliterwten
1 selder
1 prei
2 uien
bouillon

Laat de spliterwten enkele uren weken in een kom water totdat ze veel vocht hebben opgenomen.  Stoof de 2 uien, voeg de prei en de selder er aan toe en tot slot de spliterwten en de bouillon.  Laat 40 minuten koken, mixen en klaar!

Het is een recept van mijn moeder.  Op koude winterdagen bakte ze dan ook nog wat stukjes brood die we in de soep konden doen: heerlijk!


Witloofsoep

500 gram witloof
10 wortelen
1 ui
1 prei
bouillon

De wortelen zijn ideaal om de scherpe smaak van het witloof wat weg te werken.



Knolselder-wortelsoep

1 knolselder
10 wortelen
1 ui
1 prei
bouillon

Knolselder snijden vind ik best een zwaar werk, ook al gebruik ik daarvoor mijn scherpste mes.  Als mijn man thuis is, laat ik hem dat deel doen ;-)




Bloemkool-paprikasoep

1 bloemkool
3 rode en 1 gele paprika
1 ui
1 prei
bouillon

De favoriet van onze kindjes!  De eerste keer schilde ik de paprika, maar dat is eigenlijk niet nodig.



Bouillon

Bouillon kan je verkrijgen door een bouillonblokje in kokend water te doen, maar je kan het ook heel gemakkelijk zelf maken.
Ik maak meestal kippenbouillon.  Daarvoor doe ik beenderen van een gebakken kip samen met wat stukjes prei of wortel en een laurierblaadje in een grote pot koud water.  Dat zet ik op het vuur tot het kookt, dan draai ik de knop uit en laat ik het nog enkele uren trekken.  Meestal maak ik het 's avonds en kan ik het "water" (de bouillon dus) de volgende ochtend afgieten in potjes van bvb een halve liter, die ik dan invries.
Telkens ik soep wil maken, moet ik gewoon een potje bouillon uit de diepvries halen. 


Heb jij ook zo'n lekker soep-receptje dat je graag deelt?
Laat het me gerust weten in de commentaren hieronder of via Facebook of Instagram!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten