donderdag 4 oktober 2012

Play-Doh: een grote hit

Ik geef toe, het zorgt voor een beetje vuiligheid. Maar als je het stralend gezicht van je kind ziet bij het creëren van spaghetti-slierten of van een ijsje, dan heb je dat er wel voor over.  Want plasticine is echt héél leuk!  Het kneden, uitrollen, vormpjes uitduwen, bouwwerken creëren, ...  Vaak speel ik stiekem mee met dochterlief, om zogezegd iets voor te doen of om een beetje te "helpen".  Maar ssshht!  :-)

Wij hebben van Sinterklaas vorig jaar de "grote ton" of "Big Barrel" van Play-Doh gekregen.  Die is naar het schijnt niet heel het jaar door verkrijgbaar maar enkel in het najaar.  Dat was alleszins vorig jaar het geval.  De prijzen varieerden toen heel erg, van 12,99 euro bij Makro tot 17,95 euro bij Bart Smit.  Nu zie ik ze zelfs niet in de productenlijst op de website van Hasbro staan.  Het is niet de "pretfabriek" of Fun Factory, dat lijkt er op maar die doos is niet zo uitgebreid.  De grote ton is echt een plastic doorschijnend tonnetje.

De dochter begon er onmiddellijk mee te spelen.



Er zit een grote "kroketmachine" bij, een kleiner exemplaartje, een deegrol, mesje, schaartje, massa's toffe vormpjes en enkele potjes klei.  Ze was er weg van!  Sindsdien is er al heel vaak mee gespeeld geweest.  



Je ziet die rode liniaal op de machine, die kan je verschuiven naargelang wat je wil maken.  Het oranje ding links op de foto hierboven is een egeltje.  Als je daar klei onder duwt, krijgt de egel stekels!  :-)
Na het spelen kuis ik de machine uit met een tandenstoker om de achtergebleven klei te verwijderen.  Na enkele keren nam ze dat zelf over dus nu heb ik daar zelf geen opkuiswerk meer aan.


Hoewel het pas vanaf 3 jaar gecatalogiseerd staat, vindt mijn 2-jarig zoontje het ook al heel leuk.  Met de potjes klei kan al vanaf 2 jaar gespeeld worden: kneden en ontdekken.  Het duwen op de machine is wel nog wat te zwaar voor hem.  Mama moet de "spaghetti" uitduwen, hij zal hem wel verwerken ;-) 

Er buiten mee spelen is handig, dan kleeft er binnen aan je stoelen en vloer geen plasticine.  Maar ik had wel de indruk dat hij dan precies een beetje droger wordt.  Je moet de klei nu eenmaal goed bewaren, het potje goed afsluiten en niet te koud opbergen.



In februari kwam er de ijsjesmachine van Play-Doh bij.
Daar was de dochter nóg meer weg van!  Ik moet wel zeggen dat ze sowieso al verzot is op ijsjes ;-)


Je hebt in het midden de ijsjesmachine zelf. 
De rode hendel duw je naar beneden
waardoor de ijs gedraaid uit de machine komt
volgens 3 keuzemogelijkheden.  Zo dus onder andere:


Dan heb je ook nog andere attributen en vormpjes die op het geheel staan:
bloemetjes, fruit, taartjes, ...
Op onderstaande foto duwt ze een taartje uit:


en hier draait ze extra versiering op haar ijsje:


De kleuren van de bijhorende potjes klei zijn ook heel realistisch:
we hebben al bruine ijs gemaakt en zelfs al witte met spikkeltjes!!


Wat ik wel jammer vind is dat je nogal hard moet duwen op de rode stang om de ijs eruit te krijgen.  Vaak moet ik wat helpen duwen.  Maar toch bederft dat de pret niet.  Deze ijsjesmachine heeft onze dochter al uren speelplezier bezorgd!
 

Ik heb enkel nog maar met deze 2 producten van Play-Doh ervaring.  De anderen zullen wellicht gelijkaardig zijn al denk ik wel dat je niet even lang kan spelen met bijvoorbeeld de set "Bij de tandarts" als met onze 2 sets.  Maar dat hangt misschien meer van de interesses of fantasie van je kind af.  Keuzemogelijkheden genoeg!

En tot welke leeftijd vinden kinderen dit leuk?  Dat hangt uiteraard ook van kind tot kind af.  Vorig jaar heb ik het cadeau gedaan aan een meisje voor haar 10e verjaardag en ze was er ontzettend blij mee; ze wou al heel lang zoiets.  Zelfs haar zus van 13 vond het stiekem leuk om mee te prullen :-)  Toch was ik vooraf een beetje bang of ze het niet te kinderachtig ging vinden.  Maar hoe ouder ze zijn, des te mooiere creaties ze kunnen maken natuurlijk.

4 opmerkingen:

  1. Boetseerklei is hier ook altijd een succes. Dennis maakt nog niet echt dingen, meer de kleuren door elkaar doen. Maar da's ook iets hè, kleuren mengen. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier ook een groot succes, die plasticine! Een goede tip die ijsjes machine, wij hebben de inktvis maar dat is echt moeilijk om door te drukken.
    De Guus die nu 2 is speelt al mee van vorig jaar, heeft de plasticine al eens geproefd en wil sinds toen ook geen marsepein meer eten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tot welke leeftijd ? 30+!! Ik krijg helemaal zin om mee te doen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb vroeger keilang gekleid :-) Ik kijk er al naar uit dat ik dat zelf weer in huis mag halen. Op dit moment zou het nog opgegeten worden vrees ik.

    BeantwoordenVerwijderen