woensdag 19 maart 2014

Verschil in communicatie

Wielfreak begint eindelijk wat over school te vertellen.  Vroeger kwam er niet meer uit dan: "gevallen" of "die heeft mij pijn gedaan".  Maar gisteren vertelde hij echt iets over een activiteit in de klas!  

Ik vroeg hem of ze iets plezant hadden gedaan op school.
"Ja, pannenkoeken gemaakt"
"Oh, hoe heb je dat gedaan?" vroeg ik.
"Met bloem"

Wat een straf verhaal!  Ik wist helemaal niet dat ze pannenkoeken gingen eten.  Er hing ook geen pannenkoekengeur rond hem en zijn brooddoos was toch mooi leeg gegeten.  

Nieuwsgierig als ik ben, checkte ik zijn verhaal vanmiddag even bij de juf:
"Hebben jullie gisteren pannenkoeken gegeten in de klas?"
"Oh, nee..." zei de juf, net zo teleurgesteld als ik.  Het was dus gewoon een verzinsel?

"Hij vertelde dat hij met bloem pannenkoeken had mogen maken" probeerde ik nog even.
"Ah ja," zei de juf.  "We hadden speeldeeg gemaakt met bloem en eieren en daar maakten we vanalles mee en de kindjes verzonnen dat ze pannenkoeken en taartjes aan het maken waren".

Dus toch!
Wat was ik blij!  Hij had ook helemaal niet gezegd dat hij pannenkoeken had GEGETEN, maar dat hij er had gemaakt!  Da's een groot verschil!  :-)

Al zou mijn dochter dat wel heel anders hebben verteld.  Die zou gewoon zeggen dat ze met speeldeeg hadden mogen knoeien en dat ze daar pannenkoeken van hadden gemaakt, "maar zogezegd-pannenkoeken, hè mama".
Misschien leeft mijn zoon nog meer in een kleuter-fantasie-wereld en is mijn dochter gewoon meer realistisch ingesteld?

Zo reden we overlaatst op de autostrade en riep mijn zoontje ineens: "Wij zijn de winnaars!" 
Mijn man, Mie Fantasie en ik vielen uit de lucht.  Winnaars?  Na veel vragen om verduidelijking bleek dat wij enkele auto's waren voorbijgestoken en eerst uit de tunnel waren gereden.  Dus waren wij gewonnen!  Kleuterlogica :-)

Meer grappige uitspraken van onze kindjes onder den toog.

1 opmerking: