maandag 14 mei 2012

Leesboek

Jaja, we zijn nog aan het lezen.  Het vorige boek was geen "herbeginnersgeluk" of hoe zou je het kunnen noemen?
Grasduinend in onze plaatselijke openbare bibliotheek viel mijn oog op "Toevluchtsoord" van Lydia Verbeeck.  De naam van de auteur herinnerde ik me nog van in een ver verleden vol jeugdboeken.  Boekentitels kon ik er zelf niet opplakken maar daar zijn tegenwoordig hulpmiddeltjes voor.



De achterflap van het boek deed me beslissen om het mee naar huis te nemen.  Het gaat namelijk over een moordzaak in het begijnhof van Lier!  Lier, ja, Lier vlak naast Duffel (waar ik woon)!  Ik ken natuurlijk het prachtige begijnhof van Lier, tot het achterpoortje toe!  Het verhaal speelt zich af in de zestiende eeuw.  Normaal gezien hou ik niet zo van historische romans maar in het oude Lier wou ik me wel eens laten onderdompelen.  En van onderdompelen gesproken, wauw!  Ik werd direct meegesleept in het verhaal, zó spannend!! 

Begijntjes waren helemaal niet zo katholiek als je misschien zou denken; het waren zelfs geen religieuzen.  Het waren meer "uit de maatschappij gevallen vrouwen", vrouwen die alleen waren en die nergens anders terecht konden.  Onder het mom van het geloof werd het getolereerd dat ze als vrouw alleen in een huisje woonden, weliswaar tesamen met andere vrouwen in een 's nachts afgesloten begijnhof.  
Maar was het begijnhof in Lier wel zo afgesloten 's nachts?  Het nieuwe begijntje Catharina wordt 's nachts plots wakker en ontdekt een naakt mannenlijk boven de waterput vlak voor haar huis!  Catharina probeert te achterhalen wie de moordenaar was en waarom die het lijk vlakbij haar achterliet.  Maar ook de grootmeesteres (de opper-begijn zeg maar) begint stiekem een onderzoek.  Stilaan komt die er achter dat de dode man heel wat wist over het verleden van Catharina, die angstvallig haar verleden probeert te verbergen.  Wie is Catharina echt en wat heeft zij met de moord te maken?

Het boek leest als een trein en is ontzettend spannend.  Afgezien van één passage komt het erg geloofwaardig en realistisch over.  De stijl is aangenaam en de historische kadrering vond ik uiteraard ook erg interessant (ik heb er zelfs oude kaarten van Lier bijgenomen).

Tester van dienst (mijn man) is ook weg van het boek.  Als hij het uit heeft, spoeden we ons naar de bib want er is blijkbaar een vervolg!

Ondertussen heb ik me ook ingeschreven bij "Kikker leest" van .tonBouton.  Zo kan je leestips toegestuurd krijgen van anderen.  Inschrijven kan nog voor 16 mei!



1 opmerking: