woensdag 20 januari 2016

Mijn grootste culinaire mislukkig: hazelnootpasta

"Choco" maken, dat kan toch niet moeilijk zijn?
In gekochte choco zit ontzettend veel suiker
en ook palmolie en nog massa's andere rommel.
Terwijl cacao en hazelnoten wel gezond zijn.
Dus ging ik zelf aan de slag.

Ik verzamelde receptjes om zelf hazelnootpasta te maken.
Die begonnen telkens met het vermalen van hazelnoten tot poeder.

Dus liet ik mijn sterke keukenrobot (Kenwood major premier) draaien,
wel 30 minuten lang
maar hij kreeg ze niet fijn.
We stopten dan maar alles in de blender
die de hazelnoten redelijk zacht maalde.
Hier en daar zaten er nog wat brokken in
maar ik had toch al een deel poeder.

Ik voegde er kokosolie en cacaopoeder bij.
Dat ziet er lekker uit, hè?


Het was niet te eten, verschrikkelijk!

Ik probeerde het eerst op te lappen met wat melk
maar de choco was nog steeds niet echt smakelijk te noemen.
Dan voegde ik er maar honing bij
maar ook dat gaf geen opwaardering aan de smaak.
Niemand lustte mijn choco, ikzelf evenmin.
Dit was echt wel mijn grootste culinaire mislukking!
Zonde van al die hazelnoten...

Dat was half december 2015.
Enkele dagen later had mijn man kerstfeestje op zijn werk.
Ze moesten 'secret santa' spelen voor een collega
en een cadeautje van 2,5 euro voorzien.
Nu is 2,5 euro een peulschil waarvoor je niet veel meer vindt
dus gingen veel collega's zelf aan de slag.
Mijn man kwam thuis met een hemels cadeautje:
een pot zelfgemaakte bio-choco!
En lekker dat die was!
Op kerstdag was de pot al bijna leeg:






De lieve collega gaf ook nog de ingrediënten:
250 gram suiker
250 gram pure chocolade
250 gram boter
2 eieren

De kindjes vonden hem heerlijk!
Er zaten dan wel geen hazelnoten in, maar hij was tenminste lekker!

8 opmerkingen:

  1. Oh, zo jammer van al dat werk! Hier een familierecept voor choco, als je dat wil dan stuur ik het je wel eens door, overheerlijke zachte choco die écht naar chocolade smaakt. Ook wel zonder hazelnoten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, ik zou die ook wel willen lezen, dat recept van Hanne, hier geen keukenmachine die hazelnoten fijn hakt, dus een recept zonder hazelnoten lijkt me fijn!

      Verwijderen
    2. Ik zal het hier dan posten als ik het heb.

      Verwijderen
  2. ja, met choco kan je niet echt zonder suiker hé. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ja logisch dat dat lekker is..een heel pakje boter een hele reep chocola en 250 gr suiker! haha. Lijkt me de gewone chocoladeasta uit de supermarkt een stuk gezonder

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En wat denk je dat er in de gewone chocopasta uit de supermarkt zit? Die bestaat uit meer dan 50% suiker, ook een massa vet (van die ongezonde palmolie) en dan ook nog bewaarmiddelen. Geef mij dus echt maar zelfgemaakte, dat blijft altijd gezonder. En dan weet je tenminste wat je eet.

      Verwijderen