vrijdag 22 januari 2016

Spel-review: Fruttirelli: gegarandeerd ruzie!

Een jaar geleden kregen we van één van de peters van onze kindjes 
het spel Fruttirelli van Selecta.
Zelf had ik er nog nooit van gehoord
maar het zag er een tof spelletje uit.

De spelonderdelen zijn heel mooi ontworpen:
mooie houten diertjes en dennenbomen
en een aantrekkelijk spelbord:


Het concept zit ook goed in elkaar:
elk diertje moet eten op zijn rug verzamelen en dat naar zijn hol brengen.
Diegene die het eerst een appel, een framboos en een champignon
tot in zijn holletje brengt, is de winnaar.


Er kunnen vier spelers meedoen:
ofwel ben je de haas, de egel, de das of het eekhoorntje.
Iedereen begint in het midden.
Om beurten gooi je met de dobbelsteen
en mag je verder stappen.
Kom je op de tegel met de appel, mag je een appel op je rug nemen.
Kom je op een tegel met een boom, mag je een boom verplaatsen.
Zo kan je anderen hinderen op weg naar voedsel of op weg naar hun hol.
En daar begint de miserie...
Bij elke boom die verzet wordt,
beginnen onze kindjes te kibbelen.
En dat is dan nog maar een eerste ruzie-element.
Nog veel erger is het feit dat ze eten mogen stelen van elkaars rug!
Als ze op dezelfde tegel komen,
mag diegene die er laatst opkomt
voedsel van de andere nemen als hij dat nog niet heeft.


Heeft de eekhoorn bijvoorbeeld alleen een appel
en komt hij op een tegel waar de haas al staat
met op de rug van de haas een framboos?
Dan mag die eekhoorn die framboos stelen van de haas.
Uiteraard breekt hier dan de hel los:
"Je mag dat niet pikken, ik heb daar kei lang voor gespaard!"
"Maar ik was bijna aan mijn hol, nu moet ik helemaal terug!"
"Dat is nu al de tweede keer dat er iemand eten van mij steelt,
dat is niet eerlijk, ik doe niet meer mee!"
"Nee, die boom niet daar zetten, dan ga ik uw appel komen pikken, hoor!"

Gezellig, hè?  :-)
En toch spelen we het spelletje redelijk vaak.
Zo leren ze wat de impact van één zet kan zijn voor de ander.
Zo leren ze dat de ene moment alles hen nog voor de wind gaat
en ze een tel later heel hun tocht moeten herzien.
En het belangrijkste dat ze leren: dat het maar een spel is
en dat ze tegen hun verlies moeten leren kunnen.


Fruttirelli, van Selecta
2 tot 4 spelers.  Vanaf 4 jaar.
Verkrijgbaar in alternatieve zelfstandige speelgoedzaken.

9 opmerkingen:

  1. aiai toch. Hier ook spellekes ruzie's, niet tegen verliezen kunnen,.... Maar het ziet er zeker een tof spelletje uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om te lezen, ziet er inderdaad uit als een leuk spel. En goed dat je het blijft spelen, om de redenen die je noemde.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kan je de spelregels niet wat aanpassen? Ik doe dat vaak bij Haba-spelletjes...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een optie. Dat kunnen we eens proberen, dank je voor de tip!

      Verwijderen
  4. Klinkt leuk! Helaas worden er hier niet zo veel gezelschapsspelletjes gespeeld. Misschien moet ik ze wat meer motiveren, want ik vind dat zelf wel heel leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En van ruzie maken leren ze zo veel in de veilige context van een gezin :-)

      Verwijderen
    2. helemaal waar! Gewoon beginnen spelen, dan willen ze misschien wel meedoen. Dat werkt bij mij tegenwoordig toch zo met knutselen ;-)

      Verwijderen