maandag 4 januari 2016

Evaluatie van onze adventskalender en van de kerstvakantie

Het is weeral voorbij, die kerstvakantie.
Elk jaar ervaar ik die als te kort
en vliegt die nog sneller voorbij dan andere vakanties
door al die feesten en gezelligheid.

Maar mij hoor je niet klagen:
ik heb genoten van elke dag.
Ik vond het vooral tof
dat er nog een heel stuk kerstvakantie vóór Kerstmis viel.
Zo konden we er op ons gemak naar toeleven.
We rustten eerst wat uit van het gehaast van het dagelijkse schoolleven:
tot 's middags in onze pyjama blijven hangen,
spelletjes spelen, boeken lezen
en onze adventskalender-activiteiten doen.


Om eerlijk te zijn was die adventskalender dit jaar niet zo goed als vorige jaren.
De papieren voorwand viel de eerste week al naar voor.
Qua constructie was dit dus niet ideaal.


Bovendien had Wielfreak het lumineuze idee gehad om de eerste dag
alle activiteitenkaartjes uit de rolletjes te halen.
Enkele dagen later had ik eindelijk tijd om ze opnieuw te sorteren
maar nog geen uur later lagen ze er weer allemaal naast.
Dus liet ik de kaartjes apart liggen
en koos ik elke dag zelf een activiteit uit,
niet volgens wat we gepland hadden
maar volgens waar we dat moment zin in hadden.
De kindjes vonden het jammer dat ze geen kaartjes meer konden trekken,
wat natuurlijk hun eigen schuld was ;-)
Ik vond het vooral handig dat ik de dag zelf kon kiezen wat we gingen doen.
Sommige schooldagen waren ze veel te moe om iets zinnigs te doen,
een andere dag schoot er dan weer meer tijd over dan oorspronkelijk gedacht.

Ik onthou dus voor volgend jaar dat het handig is 
om de dag zelf te kunnen beslissen wat we gaan doen.

Wat hebben we allemaal gedaan tijdens de advent?
- naar de sterren gekeken, wel 3x dankzij het mooie weer.
- geknutseld voor Sinterklaas
- spelletjes gespeeld
- naar 'dag Sinterklaas' gekeken
- tafelversiering voor Kerstmis in elkaar gestoken
- veel boekjes gelezen over Kerstmis, de advent en Sinterklaas
- kerstliedjes en sinterklaasliedjes gezongen en gespeeld
- naar een baby gaan kijken
- naar het kerststalletje in de kerk gaan kijken
- een kerstcadeautje voor een klasgenootje ingepakt
- naar de gezinsviering geweest en daar een adventskrans versierd
- de kerstboom gezet en versierd
- pannenkoeken gebakken 
- pizza gemaakt
- een dessert voor kerstavond gebakken (bananenbrood)




Wat hebben we niet gedaan?

- versiering voor de kerstboom geknutseld.  Ik wou eigenlijk een boom vol zelfgemaakte kerstversiering.  Maar de kindjes hadden blijkbaar een overdosis knutselen opgelopen...  Ze wilden absoluut niet knutselen.  Zo jammer vond ik dat!  Ik ben dan gewoon zelf begonnen en gelukkig kwamen de meisjes dan wel meedoen.  Zo hebben ze toch een kerstster voor onze kerstboom geknutseld.


- een bijbelverhaal nagespeeld.  We hebben wel gelezen over de engel die bij Maria op bezoek kwam en over hoe Jozef en Maria op stap gingen naar Bethlehem en daar de kleine Jezus op de wereld zetten.  Maar het kwam er niet van om het ook daadwerkelijk na te spelen.  Misschien volgend jaar!


- kerstliedjes gespeeld met de blokfluit.  Ik had dit wel gedaan met sinterklaasliedjes maar na 2 liedjes waren de kindjes het al beu: het ging te traag, ze wilden kunnen meezingen.  Dus hebben we kerstliedjes enkel met de cd meegezongen.



Ik wil me volgend jaar beter voorbereiden
en niet meer heel de planning en het maken van de kalender uitstellen tot het laatste moment.
Ik wil vooral onthouden dat het handig is om de activiteiten de dag zelf te kunnen kiezen.
Qua constructie gebruik ik misschien terug de adventskalender van 2014.
We zullen wel zien.
Het concept "adventskalender met activiteiten" is alvast een blijver 
wegens groot succes bij onze kindjes!

De rest van de kerstvakantie was ook nog tof.
Vanaf kerstavond vierden we 4 dagen na elkaar feest.
Ik genoot van al die heerlijke familiemomenten!

Ook rond de jaarwisseling was het ontzettend druk maar heel gezellig.
Woensdag de 30e trokken we een dagje naar Brussel, daarover later meer.
Donderdag de 31e gingen we volgens lokale traditie "nieuwjaar zingen"
en verzamelden we zo massa's koekjes, snoep, chips en wat zakgeld.


's Avonds kregen we leuk bezoek waarmee we het nieuwe jaar gezellig inzetten
met toffe gezelschapsspelletjes en lekkere zelfgemaakte dessertjes.
Mini-mie en Wielfreak waren moe van een hele dag te gaan zingen
maar Mie Fantasie speelde mee tot 23u15.
Moesten we de volgende ochtend niet om 9u30 vertrekken,
had ze zelfs tot nieuwjaar mogen opblijven.
De volgende dagen waren gevuld met feesten, 
nieuwjaarsbrieven voorlezen en tijd doorbrengen met de familie.


En dan was het al weer terug tijd om naar school te gaan.
Ja, die kerstvakantie is voorbij gevlogen.
Maar het was een heerlijke vakantie!

Hebben jullie ook kunnen genieten van de kerstvakantie
of zijn jullie blij dat hij achter de rug is?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten