dinsdag 31 juli 2012

Loco-motion

Nog eens een spelletje dat al lang meegaat, deze keer op aanvraag.  In mijn spelletjeskast (tabblad hierboven) staat loco-motion en van twee verschillende mensen kreeg ik de vraag om dit eens te bespreken. Tof zeg, suggesties krijgen!


Als kind speelde ik dit spel heel vaak.  Mijn broer en zus waren de ideale spelgenoten.  Het was elke keer dolle pret.  Ook oudere kinderen die bij ons op bezoek kwamen, hebben het hier al gespeeld en vragen er elke keer naar terug omdat ze er zo mee gelachen hebben.

Je kan het spelen vanaf 5 jaar maar mijn dochter van 3,5 jaar was er toch ook direct mee weg.  Het spelconcept is dan ook heel eenvoudig.  Elke beurt trek je een kaart en zet je die in je kaartenhouder zodat je zelf niet kan zien wat er op staat.  Dan moet je heel je rijtje kaarten dat er al staat (van al je vorige beurten) in de juiste volgorde opsommen.  Nu ja, opsommen.  Uitvoeren is een beter woord.  Op elke kaart staat namelijk een opdracht, bijvoorbeeld:
  • doe een aap na
  • hinkel
  • steek je tong uit
  • draai rond als een tol
  • beweeg je neus
  • draai een pirouette
  • ...
Dat geeft vaak hilarische momenten.  Ook dochterlief heeft haar reuze geamuseerd, getuige onze foto's:


 Krab op je hoofd en wrijf over je buik


Even spieken (gediskwalificeerd!!)


Al bij al is het best gemakkelijk.  Kinderen hebben een heel goed geheugen.  Er zijn ook niet zo veel verschillende kaarten in omloop waardoor het vaak gebeurt dat een tegenstander een zelfde kaart als jou heeft (en je dus diens kaarten kan bekijken als hulp).  Want naar je eigen kaarten kijken is niet toegelaten, behalve met de speciale kaart "bekijk je kaarten" die ook in het spel zit.  Als je toch spiekt, een fout maakt of het niet meer weet, ben je af en mag je niet meer meedoen.  Winnaar is diegene die langst kan spelen zonder naar zijn kaarten te kijken.  Maar in dit spel is winnen eigenlijk niet belangrijk; dit spel is duidelijk eentje dat enkel voor de spelvreugde wordt gespeeld.  
Ja, zie maar eens wat een plezier:

 

Kleine toevoeging op 1/8/2012:
ik denk dat het spel enkel nog maar tweedehands verkrijgbaar is.  Kringwinkel, rommelmarkt of online.

8 opmerkingen:

  1. Leuk deze spelbespreking. Ik kende dit spel nog niet. Nu moet ik mij schamen waarschijnlijk. Is dit spel nog verkrijgbaar ? Is leuk om bv eens cadeau te doen.

    Lieve groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. had nog nooit gehoort over dit spel, lijkt me leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kende t ook nog niet maar ik kan me wel voorstellen hoe leuk t is ...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor de tip. Ik ga er ook eens naar op zoek want ik ben ervan overtuigd dat het hier ook een groot succes zal zijn...

    Vanavond testen wij ook iets nieuws uit.
    Ik bedenk me net dat ik ga proberen om op mijn blog ook een pagina met spelletjes te voorzien want wij zijn ook fan en hebben ondertussen al een hele collectie!

    Lieve groetjes,

    *Sam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuk spel!! Dit lijkt mij ook leuk om te spelen met dochterlief over een paar jaar :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik denk dat het enkel nog maar tweedehands verkrijgbaar is. In onze kringwinkel heb ik het een half jaar geleden eens zien staan; dus het is in die kringen alleszins nog in omloop ;-) Ik zie het ook op bvb. 2dehands.be

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt om te laten weten dat het spel waarschijnlijk enkel nog tweedehands te krijgen is. Ik vreesde het al omdat ik het precies niet kende. Maar dan zullen we er extra op letten in de kringwinkel.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb geen kleine kindjes, meer maar lijkt mij tof om mee te spelen!!

    BeantwoordenVerwijderen