dinsdag 24 juli 2012

Zwangerschapsrok

Eindelijk heb ik eens iets voor mezelf genaaid.  Voordien was het altijd voor de kindjes.  Maar met mijn groeiend buikje had ik echt wel nood aan iets nieuws.  Het werd een zwangerschapsrok uit het uw allen bekende boek.  
Maar ik heb wel wat gesukkeld.  Ruim 2 weken geleden begon ik eraan vol goede moed: "een rok, dat kan niet moeilijk zijn, hè".  
Allereerst zijn haar maten veel te groot.  Ik mat mezelf mooi volgens de instructies en kwam in het tabelletje uit tussen 44 en 46.  Nu heb ik in winkelmaten normaal een 42.  Dus nam ik het patroon van maatje 44 over.  Ik naaide het voor- en achterpand aan elkaar en moest bij het passen constateren dat er nog een extra exemplaar van mezelf bij in kon...  Dus moest ik de rok heel wat innemen, tot mijn grote spijt want ik had uit de stof graag nog een rokje voor de dochter gemaakt maar dat ging niet meer gaan.  (het was het laatste van de rol dus kon ik ook niet meer kopen).
De buikband in elkaar krijgen ging heel simpel.  Maar dan die buikband aan de rok bevestigen.  Euhm, wat een rare afbeelding staat daar in het boek?  Ik snapte er niks van.  2 weken is de rok hier blijven liggen naast mijn naaimachien.  Elke dag keek ik eens, her-spelde ik of dacht erover.  En gisterenavond zag ik dan ineens het licht!  Ineens wist ik hoe het moest!  Ik zette me aan het machien, naaide de buikband aan de rok, zoomde hem om en nog geen kwartier later stond ik daar al trots te poseren in onzen hof :-)
(het begon al te schemeren dus zijn de foto's niet zo goed gelukt)






Eindelijk af!  En het was dringend nodig want dat buikje is - zoals u ziet - al fameus aan 't groeien :-)
Hij zit als gegoten!  Ik heb hem vandaag al aangehad om naar de markt te gaan: heerlijk comfortabel! 

Het was trouwens mijn eerste keer dat ik tricot naaide.  En dat is heel goed meegevallen.  Ik heb wel wat moeten zoeken naar de juiste steek op mijn Pfaff select 3.0 machien.  Die heeft een stretch-stand en dat is heel gemakkelijk.  Steek K in stretch-stand dus voor als het u mocht interesseren ;-)

Stof: tricot van het stoffenspektakel, ik was direct verliefd toen ik die zag
Patroon: uit "Allemaal rokjes" Mme Zsazsa

14 opmerkingen:

  1. Wat een mooie rok! En die buik daar ben ik stiekem wel wat jaloers op, geniet ervan!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie rok en een mooie buik. Wat zie je het al goed he!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat geeft een goed gevoel hé eens iets voor uzelf en als het lukt en u nog zo mooi staat, alles dik in orde dan :0)
    Wat een mooi buikje al!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat heb jij goed gedaan. Mooie rok ! En inderdaad, dat buikje kan je niet meer wegsteken. Maar dat moet natuurlijk niet, dat mag gezien worden, zeker in zo'n mooie rok. Nog een fijne zwangerschap toegewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuke rok!
    Je ziet je buikje al goed :-)
    Ik heb het ook gemerkt dat haar maten heel groot vallen, mijn man was al aan het slapen toen ik een rok voor mezelf wou maken, dus heb ik een rok van uit de kast op het patroon gelegd ;-)
    En ik kwam uit op maat 34! en heb normaal gezien maat 38 :-p, wel goed voor je ego natuurlijk ;-)
    Veel plezier met de rok! Misschien kan je hem achteraf ombouwen tot een rokje voor de dochter?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuke rok en al een mooi buikje!
    Leuke tricot ook! Héél geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel goed gelukt! En een fijne stof voor als alles toch wat meer gaat knellen. Op dit moment kan ik echt geen strakke stof meer verdragen!
    Dus bij jou waren de maten ook te groot. Ik heb mijn Zsa zsa rok ook smaller moeten maken, omdat'ie veel te groot was!
    In ieder geval knap dat het je gelukt is. Die van mij liggen allebei te wachten om iets anders te worden (ben niet tevreden met het resultaat).

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel leuk rokje! Zal je nog veel geniet van hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Vervolgreactie ;-)
    U duimen hebben goed gewerkt ;-)
    Hij wordt idd al groot, de tijd gaat veel te snel!
    Hier is die trein zowel bij hem als bij haar een succes en hij wou al langer die brug.
    Alhoewel hij nu ook veel interesse begint te tonen in de Playmobil en Lego (wat we hem alleen geven als papa er bij is want met al die ienieminiestukjes dat hij geërfd heeft van zijn papa ;-))
    De kleertjes van de zus komen van de wintercollectie van de c&a vorig jaar, ben blij dat het nog past want ze is uit veel stukken van de 86 toch echt wel aan het uitgroeien nu.
    De t-shirts komen van bij Rainbowbasics, heb ik vorig jaar besteld, nu heb ik eens zelf flockfolie besteld sé om te frullen :-), mss dat ik het ooit wel eens zelf probeer om zo'n streepjescode na te maken :-p
    En die aardbeientaart, denk idd dat ze dat allemaal zo eten :-p ik vind het persoonlijk zelf ook veel gemakkelijker om eerst een deel van de aardbeien op te eten en dan pas in de koek te prikken :-p

    BeantwoordenVerwijderen
  10. jeuj, wat een mooi rokje en wat een mooi buikje. ik volg je denk ik nog niet lang genoeg om te weten dat daar nog een kindje op komst is. dus bij deze proficiat. geniet van het buikje voor je het weet is het voorbij, maar heb je een lief klein prulltje in de plaats (net als hier) x

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dikke proficiat ... Ik las je bericht bij Katrien zeer mooie rok echt prachtig gemaakt.

    Ik heb nog geen blog maar ga je volgen is fijn dat je ook via email kan volgen.
    Geniet nog van je zwangerschap tot gauw,
    Marina

    BeantwoordenVerwijderen