zaterdag 12 december 2015

Hemels lekker: pannenkoeken met chocolade

We ontdekten vanmiddag weer wat nieuws:
we belegden onze pannenkoeken met stukjes pure chocolade 
(afgebroken van een chocolade manneke van Sinterklaas).
De chocolade smolt bijna onmiddellijk.
Heerlijk!


maar aan chocolade kan ik niet weerstaan.
Meestal eet ik chocolade zonder suiker 
maar nu de Sint is geweest proef ik wel eventjes mee.

In mijn beslag voor pannenkoeken voeg ik geen suiker toe.
Jarenlang gebruikte ik het recept van mijn moeder:
400 gram zelfrijzende bloem, 1 liter melk, 8 eieren, 2 lepels kristalsuiker en 1 zakje vanillesuiker.
Die belegden we dan nog eens met een royale laag bruine suiker of met kandijsiroop!
Eigenlijk proefden we de pannenkoek zelf niet meer, enkel de smaak van de gesmolten suiker...

Sinds ruim een jaar maak ik het beslag met aangepaste samenstelling:
400 gram volkorenmeel, 1 koffielepel bicarbonaat, 1 liter melk, 8 eieren en geen suiker.
De kindjes beleggen hun pannenkoek het liefst met kandijsiroop en bruine suiker.
Dat krijgen ze nog maar ik smeer er maar een beetje op.
En niemand die klaagt!  Niemand die vraagt naar de pannenkoeken van vroeger.
Iedereen hier in huis houdt nog evenveel van pannenkoeken!

Ze beleggen hun pannenkoek soms ook met choco, confituur of stroop.
Ik beleg mijn pannenkoek met schijfjes banaan 
of met geitenkaas of gerookte zalm en tomaat, heerlijk!
Soms maak ik zelfs een warme maaltijd met pannenkoeken,

En sinds vandaag ontdekten we dus pannenkoeken met gesmolten chocolade.
Heerlijk!

Waarmee beleggen jullie nog je pannenkoeken?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten