dinsdag 8 december 2015

Review spel: Machi Koro. Bouw je eigen stad

Sinterklaas bracht ons het nieuwe spelletje "Machi Koro. Bouw je eigen stad."
Na één keer spelen waren we meteen fan.
Ondertussen hebben we het al drie keer gespeeld
en zijn we nóg grotere fan.
Wat een tof spel, eenvoudig maar geniaal.
Maar ook wel verslavend, je bent bij deze gewaarschuwd ;-)

Wat zit er allemaal in de doos?



Kaarten, 2 dobbelstenen, muntfiches en de spelregels.
De spelregels beslaan maar 3 kantjes van een dubbel geplooide A4-pagina.
Machi Koro is dan ook een eenvoudig spel dat gemakkelijk uit te leggen is.
Zelfs mijn zoon van net 5 heeft meegespeeld,
we hebben hem alleen moeten helpen met de tekst op de kaarten voor te lezen.

Opzet van het spel:



Iedereen krijgt als startkapitaal 2 "gebouwen" en 4 "bezienswaardigheden" en 3 munten.
De 4 bezienswaardigheden zijn nog donker.
Pas als je ze betaalt, mag je ze omdraaien en krijg je pas hun voordeel:


Elke bezienswaardigheid heeft zo zijn voordeel:


Diegene die het eerst zijn 4 bezienswaardigheden heeft verwezenlijkt (aangekocht),
is de winnaar van het spel.


Spelverloop:

Alle kaarten liggen open op tafel zodat je kan lezen welke kaart welk voordeel inhoudt.
Met vier spelers ziet dat er na een tijdje zo uit:




Om beurten gooi je met de dobbelsteen.
Het aantal ogen veroorzaakt acties,
niet alleen op jouw kaarten maar ook op die van je medespelers.
Zo kan je geld verdienen (of soms ook verliezen) 
waarmee je extra kaarten (gebouwen) kan bijkopen
die weer extra geld opbrengen.


Je hebt bijvoorbeeld de supermarkt gekocht,
daarvoor heb je 2 munten betaald 
(de prijs staat links onderaan op de kaart, in de munt).
Telkens de dobbelsteen een 4 aangeeft, geldt die kaart.
Als jij zelf een 4 hebt gegooid, krijg jij 3 munten.
Als je een bos hebt gekocht (kost 3 munten),
krijg je telkens een munt, eender wie er met de dobbelsteen een 5 heeft gegooid.
Zo heeft elke kaart een functie waarmee je geld kan verdienen.

Als je voldoende geld hebt, kan je een bezienswaardigheid aankopen,
die je ook weer voordelen oplevert.


Aan jou om te beslissen welke kaarten je koopt 
en dus welke gebouwen je in je stad opzet.
Hoe meer gebouwen er in je stad staan, hoe meer geld je binnen krijgt.
Maar pas op: ook je medespelers bouwen aan hun stad 
en sommige kaarten zijn pestkaarten, 
bijvoorbeeld de serie van als er een 6 wordt gegooid
(van deze 3 mag je er gelukkig maar eentje in je stad bouwen):


Spelvoorbeelden en tactiek:

Met deze onderliggende stad heb ik bijvoorbeeld een spel gewonnen:



Mijn tactiek was om zo vlug mogelijk de bezienswaardigheid "radiostation" te kopen.
Daarvoor moest ik wel 22 munten betalen maar dan mocht ik per beurt 2x gooien!
Ik zorgde dus eerst voor een basisvoorraad kaarten waarvan de cijfers het vaakst gegooid worden
(zolang er met 1 dobbelsteen wordt gegooid was dat hier 2 en 5).
Deze tactiek heeft me in elk spel geholpen om te winnen 
maar toen we met 4 speelden, werd ik nipt gevolgd door mijn 5-jarige zoon zonder tactiek.  
Hij kon de volgende beurt al zijn laatste bezienswaardigheid kopen met deze kaarten:



Ik wil het spel dus zo vlug mogelijk opnieuw spelen met eens een andere tactiek :-)


Onze mening:

Doordat er met 2 dobbelstenen wordt gegooid 
(toch als je je treinstation hebt gekocht),
zijn er 12 mogelijkheden van uitkomst.
Mede door het grote aanbod aan gebouwen,
het beperkt aantal geld dat je bezit
en de keuzes die je zelf kan maken over welke gebouwen je koopt,
maakt dat dit spel telkens anders kan gespeeld worden.

Voorlopig vind ik het met 2 spelers het leukste,
dan speelt het spel zich ontzettend snel,
zelfs vanaf de eerste keer spelen;
mijn dochter uit het tweede leerjaar was direct helemaal mee:


Meestal hou ik niet zo van spelletjes met een dobbelsteen:
je bent dan afhankelijk van het geluk dat je goed gooit.
Machi Koro is een uitzondering.
Je geluk hangt maar voor een klein deel af van de ogen van de dobbelsteen.
Grotendeels kan je dit opvangen door te beslissen welke kaarten je koopt.

Het is voor mij alles wat een spel moet zijn:
eenvoudig, gemakkelijk uit te leggen, 
niet te lange spelduur, spannend,
lage geluksfactor, 
enige tactische input is mogelijk maar niet vereist 
(zo kunnen onze kindjes ook meespelen).

Ja, wij zijn fan!
Terecht genomineerd voor speelgoed van het jaar 2015 in Nederland!



"Machi Koro. Bouw je eigen stad"
door Masao Suganuma, uitgegeven door White Goblin Games.
2-4 spelers, vanaf 7 jaar, ongeveer 30 minuten speeltijd.
Let op dat je de Nederlandstalige versie koopt en dat het de basisversie is! 
Er bestaat namelijk ook "Machi Koro Haven" en "Machi Koro Metropool",
die komen op ons verlanglijstje!


4 opmerkingen:

  1. Ziet er een heel leuk spel uit ! Ga ik onthouden ! Waar kan je het kopen ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb het deze zomer met de collega's gespeeld. Ik vond het zo tof dat het nu op mijn kerstlijstje staat. Ik vermoed dat mijn spelletjesgekke kinderen het zeker gaan leuk vinden.
    Een ander spel dat bij mij thuis ook een succes is, is het magische labyrint.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk, hè, zo'n spelletjesgekke kinderen :-) Dat gaan ze inderdaad zeker tof vinden!
      Dank je wel voor de tip, daar ga ik eens meer info over opzoeken!

      Verwijderen